חוגי מוסיקה לגיל הרך, האם כדאי?

הילד הקטן החל לצעוד את צעדיו הראשונים ואפילו לדבר והנה הוא כבר בן שנתיים ואנחנו רוצים את כל העולם בשבילו וכמה שיותר מוקדם. חס וחלילה שלא יפספס משהו, ובטח שיהיה מתקדם יותר מכולם.
כאן נכנסת המוסיקה ואיתה חוגי המוסיקה והטרום כלי, שמציעים מגוון פעילויות מוסיקה לגיל הרך: המוקדם והמאוחר. אז לפני שאתם ממהרים להירשם הנה כמה נקודות למחשבה.
עובדה אחת ברורה מעבר לכל ספק: המוסיקה תורמת רבות לילד בכל גיל. לגבי הגיל הרך בו הילד קולט ורוכש בשקיקה את הגירויים, שניתנים לו- למוסיקה יש הרבה מה להציע. היא עוזרת לפיתוח החשיבה והיצירתיות, מפתחת את יכולת התפיסה החזותית והשמיעתית וכן את הקואורדינציה והמוטוריקה. תרומתה רבה – הרבה מעבר למילים אלה. העובדות מוכחות במחקרים רציניים רבים ומקובלות על רוב העוסקים בתחום. גם קלטות וידאו שמשלבות מוסיקה כמטרה בפני עצמה עשויות להועיל ולהיות ערך מוסף רציני ביותר לחידוד חושיו של הילד. ואולם, כמה עלינו לדחוף וללחוץ בכיוון? והאם יכול להיווצר מצב שחוג המוסיקה או הנגינה הוא פרי רצונו של ההורה יותר מאשר הילד שמשתתף בו?
ראשית, בכל גיל העניין שמביע הילד הוא הגורם הראשון שצריך להנחות אותנו.
אנחנו בתור הורים צריכים לאפשר את החשיפה למוסיקה על כל גווניה בין אם בכלי נגינה עממיים כגון תוף מרים, מטאלופון וכל כלי אחר קטן כגדול צעצוע או אמיתי.
שנית, האזנה למוסיקה לא חייבת להתבצע באופן ישיר, אלא מוסיקה ברקע צריכה להיות נגישה (הזכרתי כבר את קלטות הוידאו המשלבות מוסיקה).
שלישית, אפשר גם להתנסות בחוגים של מוסיקה ותנועה בגילאים מוקדמים וכן טרום כלי בשלבים מאוחרים יותר עד כדי כלי נגינה.
בנקודה זו עלי להבהיר נקודה חשובה: אם התנסינו בחוג, והילד לא הביע עניין, הגורם לכך יכול להיות או במורה או בילד. לכן, לא להחליט מיד "טוב הילד לא מתאים" אלא לנסות במקום אחר אם אפשר. גם אם ניסינו במספר מקומות אחרים ו"העסק לא צלח " רצוי לנסות שוב לאחר מס' חודשים.
בכל מקרה ההמלצה שלי היא: באותם גילאים בהם אתם חשים בתגובות מוחשיות יותר של הילד כלפי מה שהוא אוהב או לא אוהב, לא ללחוץ גם לא באופן פסיבי כמו שלפעמים אני רואה. לדוגמא, הקרנה כלפי הילד שאבא או אמא אוהבים שהילד מתנסה במוסיקה. ההורה לא חש שהוא לוחץ, אבל ברור הוא שהילד רוצה לרצות את ההורים.
לסיום אומר רק שהילד צריך לשמוח לקראת החוג או ההתנסות המוסיקלית, ואתם ההורים צריכים לעקוב אחרי זה. מאחר ובגילאים אלה הכל יכול להשתנות מהר מאוד. להורים, שילדם בגיל 3 עדין לא ממלמל את כל התווים בע"פ, אומר רק, שגם אם הילד יתחיל למוד מוסיקה בגיל מאוחר יותר, הוא ידביק את הפער מהר מאוד. משום שהמפתח להתקדמות טמון במוטיבציה, ואם היא לא קיימת אז גם הגיל לא ישנה.

רוצים ללמוד אצלנו? מלאו את הפרטים הבאים
דילוג לתוכן