מה היא השפעת המוזיקה על התפתחות הילד?

בשנת 2019, פורסם מאמר המראה כי האזנה למוזיקה ולמידה מוזיקלית, עשויות להשפיע באופן משמעותי על התפתחות המוח, הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים. למעשה, כערך מוסף: הורים אשר חולקים חוויות מוזיקליות עם ילדיהם, יכולים לחוות שיפור ביחסים. בין אם מנגנים או שרים ביחד, בין אם רוקדים או פשוט מאזינים למוזיקה יחדיו.

האם המוסיקה משפיעה על התפתחות המוח כבר בגיל צעיר?

פעילות מוזיקלית לפני גיל 7 יכולה להוביל לשינויים פיזיים של ממש במבנה המוח ואפילו בתפקוד המוח. הדבר נמדד במחקרים, שעשו שימוש בטכניקות הדמיה וגילו גם גידול בחומר הלבן (שנחשב כמרכיב מרכזי במוח), כמו גם בחומר האפור בקליפת המוח.

יש המייחסים לחומר האפור בקליפת המוח איכויות וויסות, היכולות לסייע לילד להתמודד עם תסכולים ומצבים מאתגרים יותר.

למעשה, בסדנה שנערכה בשנת 2018, במכון הלאומי למוסדות בריאות ומוסיקה על שם קנדי, הדגיש פאנל מדענים, כי ישנם ממצאי מחקר המראים שילדים מגיבים למוסיקה עוד מינקות וזה עשוי לתרום משמעותית לפיתוח השפה.

כלומר, האזנה למוזיקה משפיעה על התפתחות אצל תינוקות, אם נרצה לפרש זאת בשפתנו. לפחות בנסיבות שנבדקו על ידי המדענים ובהתאם לממצאים שהתגלו.

כל שכן, התגלה כי מוסיקה משפיעה על התפתחות תפקודים קוגניטיביים אחרים, כמו:

  • תשומת לב
  • תפישה ויזואלית מרחבית
    • תפישה מרחבית מהווה את היכולת לזהות, לתפוש ולעבד מידע לגבי הצורה והמיקום של גירויים במרחב.
    • תפישה מרחבית היא הבסיס לאינטליגנציה מרחבית (על פי תאוריית האינטליגנציות המרובות של מר הווארד גרדנר)
    • תפישה מרחבית מכילה שלל יכולות קוגניטיביות כמו:
      • יכולת חזותית
      • יכולת התמצאות מרחבית
      • יכולת רוטציה מנטלית
    • אף על פי שיש שמתייחסים לתפישה חזותית ותפישה מרחבית כחלק מאותו מכלול – מדובר למעשה בשתי תפישות, או קונספטים שונים הנפרדים ביניהם במאפייניהם.
      • תפישה מרחבית לא מחייבת שימוש בחוש הראייה. אלא נשענת על חושים אחרים.
      • תפישה חזותית אכן נשענת על תפישת גירויים באמצעות מערכת הראייה. כדרך קליטת גלי אור ברשתית.
    • תפישה מרחבית מאפשרת להבין ולהעריך את העולם, לתפעל חפצים וכלים ולדעת איך נכון להזיז את היד על מנת להזיז חפצים במרחב (כמו ספל). כמו גם, מסייעת בהתמצאות בסביבה פיזית ומציאת הדרך למקומות שונים.
  • יכולות ביצוע.


מה עשויה להיות השפעת המוזיקה על התפתחות המוח?

בעקבות התעניינות (מובנת) ביחסים שבין תפקוד המוח למוזיקה, התפתח תחום הנוירו-מוסיקולוגיה. המאמר שצוטט קודם מציין, כי האזנה למוזיקה מפעילה כל חלק ידוע במוח (נכון לעת כתיבת מאמר זה), עבור כל מי שמקשיב למוזיקה.

לנגנים יש ערך מוסף. אנשים שמנגנים על כלים מוזיקליים, זוכים לכך שהמוח שלהם מופעל בהתאם, אך זה לא הכל. עוד נאמר, כי פעולת הנגינה עשויה גם להשפיע על התפתחות המוח.

מוח של מוזיקאי עשוי להיות גדול יותר והקישוריות בין הסינפסות במוחו, עשויות להיות טובות יותר משל כלל האוכלוסייה. הדבר יכול להתבטא ב:

  • מיומנות שמיעה
  • גמישות קוגניטיבית
  • זיכרון עבודה
    • זיכרון המאפשר לגשת למידע מאוחסן קוגניטיבית לטווח הקצר.
    • לזכור מספר טלפון 7 שניות לאחר שינונו או לזכור מה רצה לקחת מהמקרר.
    • המידע המאוחסן בזיכרון העבודה – מופנה לעיבוד, לטובת ביצוע פעולות קוגניטיביות.
    • אדם מחזיק מידע במודעות שלו (כמו "מה רציתי לקחת מהמקרר") ועושה בו שימוש על מנת להנחות את פעולותיו.
    • זיכרון עבודה עשוי לסייע לאדם לפעול למען הגשמת מטרות עתידיות, מעבר למה שמתרחש כאן ועכשיו. זו יכולת חשובה עבור אנשים שרוצים ליצור דברים שדורשים שכל בחייהם, כמו ציונים טובים, השלמת פרויקטים, רכישת כישורים וכן הלאה.


השפעת מוזיקה על הישגים אקדמיים

נאמר, כי המוסיקה משפיעה רבות על שיפור יכולות למידה אצל ילדים ועשויה לסייע בפיתוח יכולות קשב אצל ילדים עם "קשיי למידה". זאת על פי מה שעלה בוועידה העולמית ללמידה, הוראה ומנהיגות חינוכית (2012) ואשר צוין במאמר. כאשר, ילדים אשר מעורבים במוזיקה באופן פעיל, הם עשויים לחוות השפעה חיובית במרכיבים הבאים:

  • שפה
  • אוריינות
  • בריאות
  • התפתחות שכלית
  • מספור
  • מיומנויות תפישתיות
  • התפתחות גופנית
  • תשומת לב
  • ריכוז


השפעת מוזיקה על התפתחות רגשית

מחקרים מטעם אוניברסיטת פלורידה, וכנאמר במאמר, מראים כי נגינה עשויה להניב תחושת הישג, כמו גם עלייה בערך העצמי. זאת על בסיס ממצאי מחקר שנעשה, על מדגם של 180 ילדים בגילאי 8 עד 17, לאורך 3 שנים. יתרה מכך, נגינה עשויה להניב ביטחון עצמי מוגבר, משמעת עצמית, יכולת התמדה ויכולת התגברות על תסכולים.

האם המוזיקה באמת משפיעה על התפתחות הילד?

על בסיס הממצאים שנתקלנו בהם – התשובה היא כן. נדמה כי:

  1. האזנה למוזיקה עשויה להשפיע לטובה בכל גיל. כאשר למידה כלי נגינה ומעורבות אקטיבית במוזיקה עשויה להניב יתרונות התפתחותיים נוספים.
  2. ילדים עשויים לחוות שינויים חיוביים בתפקוד המוח, כמו גם סיפוק אישי.
  3. חוויות משותפות של הורים וילדים בעולמות המוזיקה, עשויות לשפר את הקשר בין ההורים והילדים. גם הורים שאין להם כישורי הוראה מוזיקליים יכולים לרשום את הילדים לחוגים מוזיקליים.

 

הורים אשר מעוניינים לרשום את הילדים לשיעורי מוזיקה / חוגי מוזיקה, יודעים כי מקצועיות ויחס אישי לכל ילד אלו פרמטרים קריטיים. בית הספר 'סי המוסיקה', הוקם בשנת 1998 ומנוהל מבחינה מקצועית ואומנותית, מאז ועד היום ע"י טירן צפריר מורה למוסיקה במשרד החינוך.

טירן בעל תעודת הוראה ותואר ראשון בחינוך מוסיקלי ובעל תואר שני במוסיקה בהצטיינות ומאחוריו שנים של ניסיון בלימוד נגינה ומוסיקה במגוון רב של כלים ומקצועות לילדים.

עם השנים, הוא פיתח שיטות לימוד מגוונות הניתנות להתאמה אישית עבור כל תלמיד ותלמידה, מתוך אמונה שלמה שכל אחד ואחת יכולים למצות את מלוא הפוטנציאל הטמון בו \ בה .

בסי המוסיקה, מציעים שיעורים וחוגים מגוונים כמו:

  • שיעורים פרטיים בקלידים: אשר ניתן להתחיל מגיל 5.
  • חוגים קבוצתיים באורגנית: אשר ניתן להתחיל עוד מכיתה ב'.
  • שיעורי גיטרה (פרטיים או קבוצתיים): עוד מכיתה ג'.
  • שיעורי תופים: החל מכיתה ג'.
  • שיעורי פיתוח קול: החל מכיתה ה'.

 

לפרטים נוספים והרשמה, הינכם מוזמנים ליצור עימנו קשר בטלפונים 050-58812 | 08-9365355

רוצים ללמוד אצלנו? מלאו את הפרטים הבאים
דילוג לתוכן