איך לבחור גיטרה

איך לבחור גיטרה למתחילים? מדריך קניית גיטרה קלאסית

רוצים לדעת איזה גיטרה הכי טובה למתחילים? מתלבטים בין קניית גיטרה קלאסית לאקוסטית? שואלים את עצמכם איזו גיטרה תהיה מתאימה לילד או לבן נוער? אם כן המאמר הבא נועד עבורכם ובו נסביר איך לבחור גיטרה למי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום

למה דווקא קלאסית?

בהנחה שלא החלטתם להתחיל דווקא עם גיטרה חשמלית או באס, מה שבדרך כלל קורה בשלבים קצת יותר מתקדמים של הדרך, הרי שהבחירה תהיה בין גיטרה קלאסית לגיטרה אקוסטית. אז קודם כל חשוב להבין משהו לגבי ההבדלים בין שני סוגי הגיטרות. ההבדל המרכזי הוא שלגיטרה קלאסית יש שלושה מיתרי ניילון ושלושה מיתרי מתכת, מה שנותן צלילים יותר רכים, חמימים וכפריים. לעומת זאת לגיטרה אקוסטית יש שישה מיתרי מתכת ולכן היא מפיק צלילים יותר חדים עם גוון מתכתי בולט. 

למעשה, אפשר בהחלט להתחיל גם עם גיטרה אקוסטית, אבל לרוב זו איננה הבחירה הראשונה ומייד נסביר מדוע. אנו ממליצים לכם תחילה לפתוח סרטונים ביוטיוב או לשמוע חבר שלכם שמנגן על גיטרה אקוסטית וקלאסית כדי להתרשם מהצלילים שהן מפיקות. מרבית האנשים יעדיפו בהתחלה את הצלילים החמים והעגולים של הגיטרה הקלאסית ולאחר מכן בהמשך הדרך יתאהבו בצלילים החדים והקסומים של הגיטרה האקוסטית. שתיהן יכולות להשתלב במצבים חברתיים ובטיולים כשמנגנים ליד המדורה או בבית, אבל גם כאן יש יתרון מסוים לגיטרה קלאסית. ושוב, על שתיהן אפשר לנגן את כל השירים של המתחילים (וגם שירים מתקדמים יותר) אך הגיטרה הקלאסית לרוב נשמעת יותר טוב בשירים האלו. 

ההבדל היותר משמעותי טמון במיתרי המתכת, שהם כאמור שישה בגיטרה קלאסית. צריך להבין שלפחות בתחילת הדרך לוקח זמן עד שכריות אצבעות הידיים הלוחצות על המיתרים (לרוב יד שמאל) נעשות יותר חזקות, גסות ומחוספסות. עד אז הנגינה יכולה להיות די כואבת, כאשר הלחיצה על מיתרי המתכת יותר כואבת מאשר על מיתרי הניילון של האקוסטית, לכן זוהי נקודה לטובתה. מעבר לכך, לגיטרה קלאסית יש גוף קצת יותר קטן מאשר גיטרה אקוסטית. זה לא מאוד משנה לאנשים מבוגרים אבל כן משנה למי שיש לו מבנה גוף קטן וכמובן גם לבני נוער.

 

אז איך בוחרים גיטרה קלאסית

אם כן, התשובה לשאלה איזה גיטרה לקנות למתחילים היא בדרך כלל קלאסית, ובשורות הבאות נסביר איך לבחור גיטרה קלאסית. קודם כל, בקניית גיטרה למתחילים ישנה סוגיית המחיר. אם תיכנסו לחנויות מוזיקה למיניהן (עדיף לא לקנות דרך האינטרנט) תיראו שגיטרות קלאסיות מוצעות בקשת רחבה מאוד של מחירים, החל ממאות שקלים בודדות ועד לאלפים רבים. מכיוון שמדובר בנגן מתחיל שלא בטוח עד כמה הוא ימשיך בדרך ויפתח את נגינתו, עדיף להשקיע בגיטרה יחסית זולה. 

בחנות יסבירו לכם שגיטרה שעולה 1500₪ מפיקה צלילים טובים בהרבה ואפילו יותר נוחה לנגינה מאשר גיטרה שעולה 400 ₪. הם אומנם צודקים אבל בשביל ההתחלה עדיף ללכת על הסכומים הנמוכים, וסביר להניח שלא תרגישו בשלב הזה בהבדלים מבחינת איכות הצלילים. אחר כך, עם השנים והתשוקה תוכלו להתקדם לגיטרות יותר ויותר טובות. 

בנוסף לכך, כדאי לקחת בחשבון את אורחות החיים שלכם ובעיקר אם אתם יוצאים לטיולים. במידה ויש לכם שאיפה לצאת אל הטבע, לנגן על גיטרה ליד המדורה ועם חברים, קחו בחשבון שמדובר בכלי נגינה רגיש שיכול להינזק עקב חבטות, חום וחשיפה לשמש, לכן כדאי שלכל הפחות תהיה לכם גיטרה אחת יחסית זולה שלא תדאגו לה כל הזמן ותבכו עליה אם תינזק. 

פרמטר נוסף שיש לקחת בחשבון הוא המידות של הגיטרה, והדבר החשוב במיוחד אם מדובר בילדים. כלל האצבע הוא להגיע עם הילד לחנות ולראות שהוא מצליח להחזיק את הגיטרה בצורה נוחה, כך שהיד מגיעה אל הסריגים והמיתרים ללא קושי. אם מדובר במבוגר אפשר בהחלט לקנות גיטרה קלאסית במידה סטנדרטית, אבל אם מדובר בבן נוער שעוד לא סיים את גדילתו או במבוגר בעל מימדים קטנים, יכול להיות שתתאים לו גיטרה בגודל שלושה רבעים. בדרך כלל גיטרות שלושה רבעים מתאימות לילדים בגילאי 8 עד 10, גיטרות חצי מתאימות לילדים בגילאי 5 עד 8. מעבר לכך כאשר בוחרים גיטרה קלאסית יש להתייחס גם למרחק של המיתרים מצוואר הגיטרה, מכיוון שמרחק גדול משמעו שצריך יותר לחץ באצבעות ויותר מאמץ. 

חשוב לציין, שבכל מקרה אנחנו לא ממליצים על לימוד נגינה מסודר ורציני לפני כיתה ג', בשל בשלות רגשית שנדרשת, לנוכח הקושי בהפקת הצליל והתסכול הראשוני שעלול להיווצר בשלב הראשוני . מאחר וזוהי יכולת נרכשת, ולרוב הילדים הצעירים אין עדיין את יכולת העיבוד וההתמודדות המפותחת דיו , מומלץ לא להאיץ את התהליך, להקשיב לעצת זהב זו ולהתאזר בסבלנות . 

מלבד זאת יש עוד כמה עניינים שכדאי לקחת בחשבון. ראשית, ישנן גיטרות המוצעות בצבעים שונים מלבד צבע עץ הקלאסי. מרבית המבוגרים יבחרו בצבע הרגיל, אבל לפחות בהתחלה אין סיבה שלא להגשים חלום ילדות ולבחור גיטרה כחולה, לבנה או אדומה בשביל הכיף. אם מדובר בגיטרה לילד כדאי כמובן לשאול אותו איזה צבע הוא מעדיף. 

ולבסוף, שימו לב שגם בתוך הקטגוריה של הגיטרות היחסית זולות יש טווח מחירים הנע על פני מאות שקלים. אומנם, כפי שאמרנו לא כדאי להשתולל וללכת על הגיטרות בקטגוריות היותר יקרות, אבל בכל זאת שווה להשקיע קצת יותר בגיטרה שמפיקה צלילים נעימים לאוזניכם מהקטגוריות הפחות יקרות. 

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת שיעור פרטי או קבוצתי עם סי המוסיקה, פנו אלינו בטלפון 08-9365355.

רוצים ללמוד אצלנו? מלאו את הפרטים הבאים
דילוג לתוכן