איך לכוון גיטרה

איך לכוון גיטרה? מדריך כיוון גיטרה עם טיונר ומשמיעה למתחילים

במאמר הבא נסביר בצורה פשוטה וברורה איך לכוון גיטרה. קודם כל יוסבר איך מכוונים גיטרה עם טיונר ולאחר מכן איך לכוון גיטרה קלאסית לפי שמיעה. 

קודם כל, בשביל שנוכל להתחיל להתקדם כדאי שתכירו את המיתרים על הגיטרה שלכם. כפי שבוודאי שמתם לב, יש לכם 6 מיתרים, שאותם ממספרים באופן טבעי בתור 1 עד 6. המיתר 1 הוא הדק ביותר ואם יש לכם גיטרה קלאסית הוא עשוי ניילון (באקוסטית ממתכת), ולאחר מיתר 2 טיפה יותר עבה וכן הלאה. בגיטרה קלאסית, החל ממיתר 4 המיתרים הם ממתכת עד למיתר 6 שהוא העבה ביותר, ובאקוסטית ממילא כולם עשויים ממתכת. 

אבל זה לא עד כדי כך פשוט. בשביל להבין איך לכוון גיטרה קלאסית צריך גם להבין שכל מיתר עונה באופן בסיסי לצליל מסוים. כך למשל, בהנחה שהגיטרה שלכם כרגע מכוונת, אם תפרטו על מיתר 1 פתוח (בלי ללחוץ על המיתרים שעל הסריגים), תקבלו את התו "מי" שנקרא באנגלית E. אם תפרטו על המיתר העבה ביותר (מספר 6) פתוח תקבלו גם כן את התו "מי", רק הפעם שתי אוקטבות מתחת, והוא מסומן גם כן באנגלית E. מבלבל? אל תדאגו. בעת כיוון גיטרה עם טיונר הדברים מוצגים באופן מאוד פשוט וברור. אבל בשביל לסכם לכם את העניין שימו לב: 

  • מיתר 1 – מי E. 
  • מיתר 2 – סי B. 
  • מיתר 3 – סול G. 
  • מיתר 4 – רה D. 
  • מיתר 5 – לה A. 
  • מיתר 6 – מי E.
 
 

להשתמש בטיונר

אז עכשיו בואו נראה איך מכוונים גיטרה עם טיונר. את הטיונר תוכלו להוריד בתור אפליקציה מתוך החנויות של גוגל ואפל. יש שם לא מעט אפליקציות כאלו – כולן בסדר גמור ומאפשרות לכוון בקלות גיטרה קלאסית, אקוסטית, חשמלית ועוד. כמו כן, תוכלו לקנות דרך האינטרנט או בחנויות המוזיקה למיניהן טיונרים שנצמדים בתור קליפס אל ראש הגיטרה. החיסרון שלהם הוא כמובן שהם עולים כסף, והיתרון הוא שהם לרוב יותר מדויקים מהאפליקציות (לא מאוד משמעותי למתחילים), ושהם מייתרים את הצורך בסמארטפון לידכם. לא תמיד מתאים לשלוף את המכשיר הסלולרי בסיטואציה של נגינה. 

איך מכוונים גיטרה קלאסית? נניח שהורדתם אפליקציה ובחרתם "גיטרה". עכשיו ייפתח בפניכם מסך עבור כיוון מיתרי גיטרה שבו מוצגים 6 המיתרים ולידם כתובות האותיות שמסמלות את התו לכל מיתר. מה שצריך לעשות עכשיו הוא לבחור את המיתר שאתם רוצים לכוון, לפרוט עליו פעם אחת פתוח ולראות מה מציגה האפליקציה. נניח למשל שבחרת את מיתר 2 שנותן כאמור את התו "סי" או B באנגלית. אם פרטתם על מיתר 2 וקיבלתם בדיוק את התוצאה B הרי שהמיתר הזה מכוון. 

מצד שני, אם הוא לא מכוון אתם עשויים לקבל תוצאות שונות לפי האפליקציה. לרוב, האפליקציה תציגו בפניכם עד כמה אתם רחוקים גבוה או נמוך מהצליל המבוקש, ובמקרה שלנו B. לפיכך, מה שאתם צריכים לעשות הוא לכוון בצורה עדינה בעזרת המפתח, באמצעות סיבוב שלו לימין או לשמאל. אם אינכם יודעים אם סיבוב לימין או לשמאל יעלה או יוריד את הטון, פשוט נסו בעדינות וראו איך מגיב הטיונר – האם התקרבתם אל המטרה או התרחקתם ממנה. כך ממשיכים כשבכל פעם תצטרכו לכוון באופן יותר ויותר עדין, עד הגעה ל- B. אל תדאגו – אחרי כמה התנסויות עם הטיונר או האפליקציה כבר תקבלו את ההרגשה, כך שהתהליך יהיה מהיר מאוד. בכל מקרה, את התהליך שביצעתם עם מיתר 2 יש לבצע באותו האופן בכל ששת המיתרים. 

ומה עם כיוון משמיעה?

אחרי שהבנתם איך לכוון גיטרה עם טיונר, בואו נדבר על כיוון גיטרה קלאסית לפי שמיעה. קודם כל, אם אין לכם אוזן מוזיקאלית משובחת, ייקח קצת זמן עד שתשלטו בעניין. מצד שני, ככל שתנסו לכוון לפי שמיעה כך היא תשתפר, אבל היו סבלניים. בשלב הזה של חייכם, אין טעם לדבר על שיטות מתקדמות של לימוד כיוון גיטרה בשמיעה, אלא רק על השיטה הפשוטה ביותר, שבה מיתרים מתייחסים זה אל זה. 

אז איך לכוון את הגיטרה בשיטה הזו? פרטו על מיתר 5 פתוח, הקשיבו לצליל ונסו לזכור אותו. אל תמתינו הרבה ולחצו על מיתר 6 בסריג 5. אם שני הצלילים נשמעים לכם זהים הרי שהמיתרים מכוונים זה אל זה. אם לא, יש לכוון את מיתר 5 עד שיישמע בדיוק כמו הצליל של מיתר 6 עם סריג 5 לחוץ. אחרי שהצלחתם עברו למיתר הבא: פרטו על מיתר 4, ואז על מיתר 5 עם סריג 5, הקשיבו לצלילים ובמידת הצורך כוונו את מיתר 4. כעת עבור למיתר הבא: פרטו על מיתר 3 ואז על מיתר 4 בסריג 5 לחוץ, וכוונו במידת הצורך את 3. המשיכו למיתר הבא: פרטו על מיתר 2 פתוח ואז על מיתר 3 עם סריג 5 לחוץ, כוונו במידת הצורך. המשיכו לסוף: פרטו על מיתר 1 פתוח ואז על מיתר 2 עם סריג 5 לחוץ, וכוונו במידת הצורך. 

בסוף התהליך יש לכם גיטרה מכוונת. רק מה? קודם כל כיוונתם אותה משמיעה, ואם היא לא משובחת אז בטוח שהטיונר יכול לעשות עבודה טובה יותר. בנוסף, זוכרים את מיתר 6? הוא המיתר שלקחנו בתור בסיס לכיוון היחסי של שאר המיתרים. ומה אם מיתר 6 בעצמו לא מכוון? ובכן, קיבלתם גיטרה שהיא כן מכוונת, אבל לא בהתאם לכיוון של כלי נגינה אחרים לידכם, והיא לא תישמע בדיוק כמו שאמור להישמע השיר שאתם מנגנים. אולי קרוב, אבל לא מדויק. מהסיבה הזו, כאשר מכוונים גיטרה בשיטה הזו, נהוג להשוות את מיתר הבסיס (במקרה שלנו מיתר 6 E) לכלי נגינה אחר שנמצא בסביבה שאנו יודעים שהוא כן מכוון. 

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת שיעור פרטי או קבוצתי עם סי המוסיקה, פנו אלינו בטלפון 08-9365355.

רוצים ללמוד אצלנו? מלאו את הפרטים הבאים
דילוג לתוכן