לימוד אורגן: איך מנגנים באורגן? מורה נבוכים ללימוד נגינה על אורגן / אורגנית למתחילים

בין אם אתם חולמים על נגינה באורגן באופן מקצועי, או שאתם רוצים ללמוד לנגן על אורגן כדי להרשים את החברים או בני המשפחה שלכם, לימוד אורגן זו בהחלט חוויה מהנה ומתגמלת. בשורות הבאות נסביר במה כרוכה נגינה באורגן למתחילים ומהי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת.

האם קל ללמוד לנגן על אורגן או אורגנית לבד?

אף שלכל אדם יש בסיס מוסיקלי שונה, לרוב, שיעורי נגינה באורגן הם הדרך היעילה והמהירה ביותר ללימוד נגינה באורגן. יחד עם זאת, אנשים מסוימים עשויים להעדיף ללמוד בעצמם באמצעות מדריכים אינטרנטיים ללימוד ניגון על אורגן או בעזרת אפליקציות לנגינה על אורגנית למתחילים. אף שבהחלט אפשר לעשות את זה לבד, הדרך ללימוד עצמי של נגינה על קלידים מכל סוג שהוא, היא לרוב ארוכה וסיזיפית יותר מזו שעושים מי שמשקיעים בשיעורי נגינה פרטיים או קבוצתיים הנערכים במתכונת פרונטלית.

מה חשוב לדעת לפני שמתחילים?

מה שכל אדם ששוקל ללמוד לנגן צריך לדעת, הוא שלימודי נגינה הם תהליך מתמשך שמצריך התמדה וסבלנות רבה. אף שמדי פעם אנחנו שומעים על כל מיני כישרונות מולדים ו"ילדי פלא" בתחום, מרבית האנשים צריכים להיות מוכנים להשקיע ולעבוד קשה כדי לראות התקדמות וליהנות מפירות ההשקעה שלהם. בהתאם לכך, כדאי לקחת בחשבון שלפני שתהפכו למוצרט הבא, תצטרכו ללמוד כמה אלמנטים בסיסיים הנוגעים לנגינה על קלידים, כמו איך לשבת נכון ליד אורגן ומהם הקלידים השונים. אולם עם מספיק תרגול ונחישות, תוכלו ללמוד עם הזמן, כיצד לנגן את השירים האהובים עליכם על האורגן, ובהמשך הדרך – אולי אפילו להלחין ולנגן גם כמה שירים משלכם.

 

כמה זמן לוקח ללמוד לנגן על אורגנית?

אחת השאלות הראשונות שנשאלות בקרב אנשים שרוצים ללמוד על אורגן או אורגנית נגינה –
היא כמה זמן לוקח ללמוד לנגן עליהם. ובכן, כשזה מגיע לשליטה בקלידים, הזמן שלוקח לצבור מיומנות וביטחון בנגינה עליהם, הוא עניין סובייקטיבי לחלוטין.
לאנשים רבים לוקח שנים להרגיש בנוח בנגינה על אורגנית או אורגן, בעוד שאחרים נשמעים כקלידנים מבטן ומלידה, כבר בתוך חודשים ספורים בלבד. התשובה לשאלה כמה מהר תוכלו להגיע ליעדים המוזיקליים שלכם, תלויה אך ורק בכם ובכמות הזמן, התרגול והמאמץ שתהיו מוכנים להשקיע כדי להגיע לשליטה טובה בכלי הנגינה שלכם. ההמלצה שלנו היא להתאמן בנגינה על האורגן במשך 30 דקות ביום לפחות. סשן כזה יאפשר לכם לתרגל נגינה של סולמות, אקורדים ומעברים. כל עוד תקפידו לעשות זאת בצורה עקבית לאורך זמן, התוצאות כבר יגיעו.

 

איך מנגנים באורגן בצורה נכונה?

על מנת להתחיל לנגן באורגן / אורגנית בצורה נכונה, ישנם כמה קווים מנחים שכדאי להכיר ולהקפיד עליהם:

  1.   יציבה נכונה

    שבו בגובה המאפשר לרגליים שלכם להיות במנח שטוח לחלוטין על הרצפה. הגוף שלכם צריך להיות קרוב מספיק לשולחן או למעמד של האורגן, כך שהברכיים שלכם יהיו מתחת לאורגן. ברוב המקרים, הישיבה הנכונה תהיה ממש בקדמת הספסל או השרפרף. שמרו על יציבה זקופה אך לא מתוחה מדי.

    2.      מנח הידיים

    הניחו את הידיים על הקלידים שלפניכם. האצבעות שלכם צריכות לנוח על הקלידים הלבנים כשכפות הידיים שלכם רפויות. עקלו את האצבעות קלות כלפי מטה, כך ששתי הידיים יצרו צורה של האות "C", וודאו שהמרפקים שלכם מרחפים בגובה הקלידים.

    3.      לימוד תווים

    לימדו את האלפבית המוזיקלי. ישנם שבעה צלילים באלפבית המוזיקלי: A, B, C, D, E, F ו– G. התווים האלה ממוקמים לפי הסדר, משמאל לימין, על הקלידים הלבנים באורגן. אחרי קלידי ה– G, האלפבית המוזיקלי מתחיל מחדש ב– A.

    4.      תרגול מקצבים

    תרגלו נגינה של תווים שלמים, חצאי תווים ורבעי תווים. תווים שלמים, חצאי תווים ורבעי תווים מסומנים באופן שונה על לוח התווים והם גם מנוגנים אחרת

     

 

ארבעת האלמנטים שציינו לעיל, הם רק הבסיס של הבסיס ללימוד אורגן או אורגנית למתחילים. מעבר לאלו, צריך להכיר גם אקורדים, סולמות, מקצבים, הפסקות ומעברים כדי שניתן יהיה לנגן כל יצירה שהיא. אם אתם רוצים ללמוד בצורה נכונה איך לנגן על האורגן ו"להשתלט" על הבסיס בתוך פרק זמן סביר יחסית, יש להניח שתצטרכו להיות מוכנים להשקיע בשיעורים פרטיים עם מורה למוזיקה שיכניס אתכם ביעילות לעניינים, או לכל הפחות בחוג אורגן קבוצתי בו תוכלו ללמוד את היסודות ממורים מקצועיים באופן מובנה ומסודר.

 

המסגרת המומלצת ביותר ללימוד נגינה על אורגן / אורגנית למתחילים

כפי שוודאי הבנתם אם הגעתם עד פה, לימוד נגינה על קלידים יכול להיות מאתגר למדי. אולם בעזרת הדרכה נכונה, מדובר בחוויה קסומה ומתגמלת מאין כמוה. בבית הספר המקצועי למקצועות הנגינה והמוסיקה – "סי המוסיקה", תוכלו ללמוד נגינה באורגנית בקבוצת לימוד לילדים או מבוגרים או במסגרת שיעורים פרטיים עד הבית, עם טובי מדריכי הקלידים בישראל. זה הזמן לתאם שיעור ניסיון ראשון ולהישבות בקסמי המוסיקה. לפרטים נוספים והרשמה – לחצו כאן. 

רוצים ללמוד אצלנו? מלאו את הפרטים הבאים
דילוג לתוכן