מדריך חלקי גיטרה

הגיטרה היא כלי נגינה פשוט המתאים למגוון רחב של סגנונות מוזיקה. היא מורכבת מגוף תהודה המפיץ את הצליל, צוואר עליו מתוחים המיתרים, וראש עליו מורכבים מפתחות המשמשים לכוונונם. בשל הפשטות והנוחות שלה, הגיטרה היא כלי אהוב על נגנים מתחילים ומקצועיים כאחד.

 

חלקי הגיטרה: הבדלים בין הגיטרות השונות

בגיטרת קלאסית, קיימים שלושה מיתרי בס  (ממתכת) ושלושה מיתרי סולו (מניילון) , כאשר בגיטרה אקוסטית המיתרים כולם עשויים מתכת. חלקיהן שונים משל חלקי גיטרה חשמלית.

לגבי חלקים לגיטרה חשמלית:  גיטרה חשמלית אינה מכילה תיבת תהודה כמו הגיטרות האחרות, אלא מגברים בגוף כדי להגביר את הצליל. חשוב לדעת זאת טרם מבררים על חלקי חילוף לגיטרה חשמלית. גיטרת בס כוללת ארבעה מיתרי בס עבים ומשמשת לליווי גיטרה חשמלית.

 

מה הסיפור של גוף הגיטרה?

גוף הגיטרה הוא החלק המרכזי והחשוב ביותר בכלי. הוא משפיע על הצליל והאקוסטיקה. החלק הקטן והמעוגל הקרוב למיתרים נקרא "treble" או  "upper bout"  והחלק המעוגל יותר נקרא "bass" או "lower bout". המותן של הגיטרה הוא החלק הצר המפריד ביניהם.

להלן כמה ממאפייני גוף הגיטרה:

 

סוג העץ:

סוג העץ ממנו עשויה תיבת התהודה משפיע על הצליל. כל סוג עץ יביא לצליל אחר, ולכן ייתכן שתיבת התהודה תיוצר ממגוון סוגי עצים, כמו ארז, אשוחית, ועוד.

 

השיטה בה היא נבנית:

האופן בו התיבה נבנית משפיע על הצליל. ישנם גיטרות שנבנות משכבות של עץ או חלקים מחוברים וישנם המורכבות מחלק אחד של עץ.

 

הגודל והצורה:

גודלה של גיטרה וצורתה משפיעים על הצליל של הכלי.

 

גיטרה חלקים: מה תפקידו של הגשר?

גשר הוא חלק חשוב בגיטרה שממוקם בין מרכז הגוף לחלק התחתון שלו. תפקידו הוא לאפשר למיתרים לעבור מעליו ולהקנות להם מרחק מהגוף. בהתאם לסוג הגיטרה, המיתרים יתחילו מהגשר או יהיו מחוברים אליו.

בגיטרות החשמליות, גשר נועד לאפשר תהודה נאותה והגברת צליל המיתרים על ידי מגבר הגיטרה. ברוב המקרים, אפשר להרים ולהוריד את הגשר כדי לכוון את הגיטרה באופן מדויק יותר.

ניתן להשתמש במחברים מיוחדים או ברגים מסורתיים, שניתן להדק או לשחרר על ידי האצבעות או באמצעות מכשיר כלשהו.

 

חלקים לגיטרה: מה חשיבותו של האוכף? 

אוכף הוא חלק חשוב בגיטרה, בפרט בגיטרות האקוסטיות, המכיל את המיתרים. האוכף עשוי משלל חומרים כמו פלסטיק או עץ מלוטש (או עץ סינטטי), ותפקידו להחזיק את המיתרים במרווחים מדויקים על פני לוח סריגים בגיטרה.

המרווחים המדויקים בין המיתרים על האוכף מאפשרים לנגן את הצלילים בצורה נכונה ומדויקת, ומבטיחים שהמיתרים לא יתנגשו בזמן הנגינה. כמו כן, האוכף משפיע על הגובה והמרחק של המיתרים מלוח הסריגים, ובכך משפיע על הצליל של הגיטרה.

 

מדוע חשוב שיהיה פינגרבורד איכותי ומהימן?

הפינגרבורד מצוי בצד הקדמי של צוואר הגיטרה, והוא משמש לנגינה וליציבות האצבעות בזמן הנגינה. הפינגרבורד עשוי בדרך כלל מעץ קשה וכהה. 

על פני הפינגרבורד מוטבעים מספר שריגי מתכת, בדרך כלל בין 20 ל-24.

השריג הראשון ממוקם בקרבת הנאט (למעט אם יש שריג נוסף מיד לאחר הנאט) ונקרא "שריג אפס". לרוב, בפינגרבורד מצויים עיטורים בשריגים השלמים שמתחת לשריג אפס (בשריגים: 3, 5, 7, 9 ו-12), אשר משמשים לזיהוי מהיר של השריגים הנכונים. ישנן גיטרות שבהן יש עיטורים נוספים גם בשריגים 1, 15 ו-17.

עיצובי העיטורים בפינגרבורד יכולים להשתנות בהתאם ליצרן ולדגם הגיטרה. הם מיועדים בעיקר לעיצוב והדגשת המראה הכולל של הגיטרה.

 

מה חשיבותו של ראש הגיטרה?

ראש הגיטרה הוא בקצה של צוואר הגיטרה, ומטרתו העיקרית היא לספק תמיכה לטיונרים (tuners). טיונרים אלו מחוברים לקצוות המיתרים ומאפשרים לנגן להגביר או להפחית את גובה הצליל של המיתרים על ידי כוונון הגיטרה.

מעבר לתפקוד הפונקציונלי, ראש הגיטרה משמש לזיהוי הגיטרה. יצרני גיטרות רבים מעניקים לראש הגיטרה עיצוב ייחודי ואסתטי, וברוב המקרים הם מטמיעים בו את לוגו ומידע על מודל הגיטרה, מה שמקנה לכל גיטרה מיתוג משלה.

 

מאפייני הצוואר

הצוואר הוא חלק מרכזי במבנה הכללי של הגיטרה. הוא מקשר בין גוף לראש הגיטרה. הוא מכיל את המיתרים המפיקים את הצלילים בזמן פריטתם. 

צוואר הגיטרה עשוי מעץ. הוא מורכב כמבנה אחד קשיח או ממספר חלקים המודבקים יחד. פינגרבורד הוא חלק חשוב מצוואר הגיטרה והוא עשוי מעץ קשה. 

קיימים סוגים שונים של צווארי גיטרה, החל מצווארים דקים במיוחד שנועדו לגיטריסטים שרוצים לנגן במהירות ובטכניקה מתקדמת, ועד לצווארים עבים יותר אשר מספקים עוצמת צליל וססטיין גבוהה.

צוואר הגיטרה כולל "שריגים" שהם פסי מתכת על הצוואר, והמרווחים ביניהם נקראים "בתים". חשוב לא לבלבל בין הבתים, כי כל טעות משפיעה על הצליל.

 

רוצים ללמוד עוד על הגיטרה אצל סי המוסיקה !

סי המוסיקה הינו בית הספר המקצועי למקצועות הנגינה והמוסיקה. הוא מספק שירותי לימוד נגינה בקבוצות וליחידים במגוון כלים ולכל הרמות לילדים ולמבוגרים.

בית הספר "סי המוסיקה"  נוסד בשנת 1998 ומאז מנוהל מבחינה מקצועית ואומנותית ע"י טירן צפריר.

טירן צפריר הוא מורה למוסיקה במשרד החינוך כבר 31 שנים בעל תעודת הוראה ותואר ראשון בחינוך מוסיקלי ובעל תואר שני במוסיקה (שניהם בהצטיינות). לטירן ניסיון רב בלימוד נגינה ומוסיקה במגוון רב של כלים ומקצועות במסגרת בתי ספר ולימודי החוגים בשעות אחה"צ.

עם השנים טירן פיתח שיטות לימוד מגוונות אשר מתאימות את עצמן לכל תלמיד בכל רמת התקדמות, כשאנשים עדיין לא העזו לפרוץ את רעיון השיעורים הפרטים הוא כבר הוביל קבוצות נגינה של מעל 30 תלמידים יחדיו. הקשר החם שלו עם התלמידים, שמחת החיים וחדוות הלימוד ניכרים בכל שיעור.

בשנת 2016 הופיע טירן בבית הנשיא יחד עם הרכב תלמידים מיוחד שלו המשלב ילד עם מוגבלות עם ילדים אחרים בנגינה משותפת.

באותה השנה זכה טירן בתעודת הוקרה מטעם קרן רקנאטי- רש"י ליוזמות חינוכיות,

טירן מלמד בכל שבוע כ500 תלמידים בכל המסגרות החינוכיות ואחראי על צוות המורים של סי המוסיקה.

הוא פיתח עם השנים שיטות לימוד מגוונות אשר מתאימות את עצמן לכל תלמיד בכל רמת התקדמות תחת אמונה מלאה שכל אחד ואחת יכולים למצות את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם. שמחת החיים והאהבה למוסיקה וליצירתיות מועברת דרך תוכנית הלימוד ומורגשת בכל שיעור ושיעור.

סי המוסיקה מנוהל מבחינה תפעולית ושיווקית ע"י  הגב' לימור צפריר.

לימור בעלת תואר אקדמאי העוסק במדעי החברה בהתמחות בניהול ובעלת ניסיון רב שנים בשיווק תיפעול וניהול. הידע ונסיון רב השנים אשר רכשה מובא לידי ביטוי בבית הספר בכל רמה ורמה.

על דגלו של סי המוסיקה חרוט באותיות גדולות היחס האישי והחם אשר ניתן לכל תלמיד ותלמיד, וגורם לתלמידים רבים להישאר חלק ממשפחת סי המוסיקה שנה אחרי שנה ביודעם, שכל בקשה מוצאת אוזן קשבת ומטופלת ביעילות הגבוהה ביותר והמקצועית ביותר.

לסי המוסיקה מורים איכותיים ומנוסים אשר נבחרים בקפידה רבה.

אחד הקריטריונים המנחים את סי המוסיקה הוא לספק את שירות לימוד הנגינה לכל מי שרוצה ללמוד ללא כל תנאי מוקדם. אנו שואפים לקדם את התלמידים המוכשרים לרמות הגבוהות ביותר, אך לא מונעים מאלה, שנעדר מהם הכישרון הראשוני, ללמוד.

חובת ההשתדלות ללמד את אלו, תחול בראש ובראשונה על המורים של בית הספר סי המוסיקה בסבלנות רבה בחום ובמקצועיות הגבוהה ביותר מתוך אמונה רבה שכל חלום ניתן להגשים.

להתייעצות מקצועית, (גם בנושא חלקי חילוף לגיטרה) ניתן ליצור קשר במספר הטלפון: 08-9365355.

רוצים ללמוד אצלנו? מלאו את הפרטים הבאים
דילוג לתוכן