מילון מונחים מוסיקלי

מוזיקה כוללת מגוון מונחים טכניים ומוזיקליים שמציינים תהליכים, מבנים וכלים בניגון ובתיאוריה המוזיקלית. הבנת המונחים המוזיקליים תורמת להעמקת והרחבת המודעות ביצירה ובנגינה.

 

מונחים במוזיקה –  טֶמְפו (Tempo): 

מהירות ביצוע יצירה מוסיקלית, כלומר כמה מהר או כמה לאט יתנגנו הצלילים בתוך חלק מוזיקלי.

  • אלֶגְרו (Allegro) – טמפו מהיר.
  • אנדנטה מוסיקה (Andante) – טמפו קצב מתון. "בקצב הליכה", מגיע מהמילה האיטלקית "Andare", שפירושה "ללכת".  בשורה התחתונה, בקצב מתון במוסיקה.
  • לֶנְטו (Lento) – בקצב איטי עם רגש. מאוד לאט במוזיקה, קצב המתאר את הביצוע בקצב איטי ומתוחכם, ששם דגש על העומק והאפקט הרגשי של המוזיקה.

 

גובה הצליל (Pitch) :

התדר הבסיסי של גל הקול שמפיק כלי נגינה. כל צליל מפורק לתדרים שונים, הם התדרים ההרמוניים של הצליל. התדר הבסיסי הוא זה שמגדיר את הגובה המוזיקלי של הצליל, ושאר התדרים הם כפולות של התדר הבסיסי.

 

חמשה (Staff) :

מערכת של חמישה קווים אופקיים מקבילים המשמשת לרישום תווים וסימנים מוזיקליים. ניתן לרשום תווים על הקווים או ביניהם, וכל תו ממוקם בגובהו היחסי לשאר הצלילים במערכת.

אם רוצים לסמן תו בגובה הנמוך יותר מהקו התחתון של החמשה או גבוה יותר מהקו העליון של החמשה, ניתן להרחיב את החמשה על ידי הוספת קווי עזר.

 

טון (Tone) :

ביטוי המתאר את גובה או תדירות הצליל. טון גבוה מתאר צליל גבוה וטון נמוך מתאר צליל נמוך. הטון קשור לתדר הקול או הצליל. ככל שהתדר גבוה יותר, הטון יהיה גבוה יותר, וכך להפך.

 

מפתח (Clef) :

סימן הגובה של הצלילים. מפתח נקבע בתחילת החמשה ומציין את הגובה של הצלילים הנמצאים על החמשה. ישנם מספר סוגים של מפתחות, כגון מפתח סול (Treble Clef) המשמש לתווים גבוהים יותר ומפתח פה (Bass Clef) המשמש לתווים נמוכים יותר. מפתח דו אלט (Alto Clef) ומפתח דו טנור (Tenor Clef) משמשים בקולות ביניים.

מפתחות המוסיקה מספקים דרך לקרוא ולבצע מוזיקה בצורה מסודרת ומדויקת. בכל מפתח מוגדר הגובה של הצלילים הנמצאים על החמשה. זה מאפשרת לנגן בכלי נגינה בצורה יעילה ומדויקת יותר.

  • מפתח סול (Treble Clef) : המפתח הגבוה ביותר במערכת החמשה. מפתח סול הוא המפתח הפופולרי והנפוץ בשימוש. הוא משמש לכלים עם טונים גבוהים, כמו חליל, חצוצרה, ועוד. תו סול מוצב במקום מרכזי בין הקווים שבאמצע המפתח.
  • מפתח פה(Bass Clef) : במפתח זה משתמשים בצלילים הנמוכים יותר. מפתח פה משמש לכלים כמו פסנתר, גיטרה בס, וסקסופון בריטון. 
  • מפתח דו אלט (Alto Clef) : דו אלט הוא המפתח האמצעי. הוא מאפשר קריאה יותר נוחה של תווים בקולות האמצעיים. ניתן למקם את מפתח דו בכל קו של החמשה, והקו שעובר בין שני חלקי המפתח קובע את מיקומו.
  • מפתח דו טנור (Tenor Clef): מפתח דו טנור משמש לכלים עם טונים נמוכים יותר, והוא מקביל לקול הטנור. הוא נפוץ בשימוש בצ'לו ובכלי נגינה אחרים בטווח הגבוה-אמצעי.
  • מפתח טבעי (נייטרלי) (Neutral Clef): משמש לכלי נגינה חסרי מנעד, כמו כלי הקשה. במפתח טבעי, כל שורה במערכת החמשה יכולה לייצג כלי מסוים בסט, כגון מערכת תופים.

 

סולם מודוס (Mode) :

סדר תווים בעל תדרים מסוימים. בעבר היו בשימוש מגוון רחב של מודוסים, אך עם הזמן הופחת שימושם. כיום מכירים בעיקר את המודוסים המקובלים במוזיקה המערבית המודרנית: מז'ור, מינור טבעי ועוד.

 

תו מוזיקלי (Musical Note): 

גורם המסמן את גובה הצליל במוזיקה. המוזיקה המערבית משתמשת בשבעה תווים עיקריים: דו, רה, מי, פה, סול, לה, סי. ניתן להגביר או להנמיך את התווים בחצאי טון באמצעות סימני דיאז ובמול. 

 

תיבה (Measure):

מעין יחידת מידה במוזיקה, שמגדירה את מספר הזמנים להם מחולקת היצירה. התיבה משמשת בעיקר לנוחיות המבצע והמלחין, ומאפשרת להם למצוא את חלקי היצירה בצורה מסודרת ולתאם את הביצוע.

כל תיבה מכילה סך קבוע של משכי זמן, הנקבעים על ידי המלחין, ובתחילת היצירה מצוין משך התיבה בצורת סימנים שבמפתח.

 

הרמונה(Harmony) :

פעולה במוזיקה שמכילה חיבור בין שני צלילים או יותר בו זמנית או ברצף מסוים. ההרמוניה בדרך כלל משתמשת בכלי נגינה נוסף או בצליל נוסף שמוסיף למנגינה תחושה של לחץ, עוצמה וצבע.

 

תזמורת (Orchestration):

 הדרך שבה הצלילים שביצירה מוזיקלית מחולקים בין כלי הנגינה השונים. בתזמורת, המלחין יכול להשתמש בצלילים מרובים ולהפריד אותם לביצועה של קבוצה מגוונת של כלים נגינה, כמו כינורות, צ'לו, פסנתר, חלילים, טרומבון ועוד, וכך ליצור את הצליל המורכב של התזמורת.

 

סולו (Solo):

קול בודד או כלי נגינה מסוים, עם או בלי ליווי של כלי נגינה נוסף. בהופעת סולו, הנגן יכול להתמקד בביצוע מופשט ובהופעתו האישית והייחודית.

 

דואט (Duet):

נגינה של שני קולות בו זמנית. דואט יכול להיות בין שני זמרים, שני כלי נגינה או כלי נגינה וכלי נשיפה, שמפגישים את קולותיהם ויוצרים הרמוניה ייחודית.

 

טריו (Trio):

 נגינה של שלושה קולות בו זמנית. טריו יכול להיות בין שלושה זמרים או בין שלושה כלי נגינה.

 

טוטי (Tutti):

 כאשר כל הכלים בתזמורת מנגנים יחדיו, מתרחשת פעולת הטוטי. זהו רגע השיא ביצירה המוזיקלית, שבו כל הכלים מתגברים ומנגנים ביחד בתוך הרמוניה.

 

מרווחים מוזיקליים

מרווחים מוזיקליים מהווים חלק חשוב בייצוג היחסים בין הצלילים, והם משפיעים על הצליל והתחושה של המוזיקה.

 

טריטון (Tritone):

 מרווח הכולל 3 טונים שלמים, שווה-ערך לקוורטה מוגדלת או קווינטה מוקטנת. 

 

קווינטה (Perfect Fifth):

 מרווח הכולל חמש דרגות ו־3.5 טונים. הקווינטה היא מרווח קונסוננטי מושלם ומחזיקה ביחס האוקטבי הכי חזק במוזיקה. לדוגמה, אם התו הראשון הוא דו, הקווינטה שלו היא סול.

 

סקסטה (Major Sixth):

 מרווח הכולל שש דרגות וארבעה טונים. הסקסטה היא מרווח קונסוננטי שמוסיף רגשיות ועושר למוזיקה.

 

ספטימה (Minor Seventh):

 מרווח הכולל שבע דרגות וחמישה טונים. הספטימה היא מרווח דיסוננטי שמייצג תחושת מתח ועוד.

 

אוקטבה (Octave):

 מרווח זך הכולל שמונה דרגות וששה טונים. האוקטבה היא מרווח קונסוננטי מושלם וכאשר צליל מופעל באוקטבה מעל צליל אחר, הם משמיעים בעצם את אותו הצליל, רק גבוה יותר.

 

בשורה התחתונה

המרווחים המוזיקליים מכילים הרבה מידע על היחסים בין הצלילים במוזיקה ועל המבנה ההרמוני של היצירה. הם חיוניים להבנת ולביצוע מוזיקה באופן מקצועי.

 

רוצים ללמוד מונחים נוספים אצל סי המוסיקה!

סי המוסיקה הינו בית הספר המקצועי למקצועות הנגינה והמוסיקה. הוא מספק שירותי לימוד נגינה בקבוצות וליחידים במגוון כלים ולכל הרמות לילדים ולמבוגרים.

בית הספר "סי המוסיקה"  נוסד בשנת 1998 ומאז מנוהל מבחינה מקצועית ואומנותית ע"י טירן צפריר.

טירן צפריר הוא מורה למוסיקה במשרד החינוך כבר 31 שנים בעל תעודת הוראה ותואר ראשון בחינוך מוסיקלי ובעל תואר שני במוסיקה (שניהם בהצטיינות). לטירן ניסיון רב בלימוד נגינה ומוסיקה במגוון רב של כלים ומקצועות במסגרת בתי ספר ולימודי החוגים בשעות אחה"צ.

עם השנים טירן פיתח שיטות לימוד מגוונות אשר מתאימות את עצמן לכל תלמיד בכל רמת התקדמות, כשאנשים עדיין לא העזו לפרוץ את רעיון השיעורים הפרטים הוא כבר הוביל קבוצות נגינה של מעל 30 תלמידים יחדיו. הקשר החם שלו עם התלמידים, שמחת החיים וחדוות הלימוד ניכרים בכל שיעור.

טירן מלמד בכל שבוע כ500 תלמידים בכל המסגרות החינוכיות ואחראי על צוות המורים של סי המוסיקה.

הוא פיתח עם השנים שיטות לימוד מגוונות אשר מתאימות את עצמן לכל תלמיד בכל רמת התקדמות תחת אמונה מלאה שכל אחד ואחת יכולים למצות את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם. שמחת החיים והאהבה למוסיקה וליצירתיות מועברת דרך תוכנית הלימוד ומורגשת בכל שיעור ושיעור.

לסי המוסיקה מורים איכותיים ומנוסים אשר נבחרים בקפידה רבה.

אחד הקריטריונים המנחים את סי המוסיקה הוא לספק את שירות לימוד הנגינה לכל מי שרוצה ללמוד ללא כל תנאי מוקדם. אנו שואפים לקדם את התלמידים המוכשרים לרמות הגבוהות ביותר, אך לא מונעים מאלה, שנעדר מהם הכישרון הראשוני, ללמוד.

חובת ההשתדלות ללמד את אלו, תחול בראש ובראשונה על המורים של בית הספר סי המוסיקה בסבלנות רבה בחום ובמקצועיות הגבוהה ביותר מתוך אמונה רבה שכל חלום ניתן להגשים.

להתייעצות מקצועית, (או סתם כדי לדעת מה זה לרגו מוסיקה או תבנית מלודית חזרתית), ניתן ליצור קשר במספר הטלפון: 08-9365355

רוצים ללמוד אצלנו? מלאו את הפרטים הבאים
דילוג לתוכן