ראש פתוח – הדרך הנכונה

אפתח את הכתבה הפעם בסיפור אמיתי שקרה וממנו אפשר ללמוד הרבה מאוד לדעתי.
ילד בן 8 החל ללמוד פסנתר. המורה דרש את הדרישות המקובלות קריאת תווים ותרגול ואם אפשר, הרבה מזה. "הילד שלנו" היה בעל שמיעה מעולה ומה לעשות, תווים לא אהב. התווים עיכבו אותו. מה שיכל ללמוד בכמה דקות על פי השמיעה שלו יכול להמשך לעד בקריאת תווים.
לאחר כשנה של למידה תוך כדי חוסר עניין גווע ודועך החליט הילד שזה מספיק לו והוא לא מעוניין להמשיך ללמוד פסנתר. ההורים החליטו להניח לילד ולתת לו להירגע. לאחר כשנה ניסו שוב, הפעם אצל מורה אחר. בשיעור הראשון אמר התלמיד למורה הנדהם, אתה יכול ללמד אותי מה שאתה רוצה אבל אני לא מוכן להתאמן בכלל. המורה לאט לאט החזיר את התלמיד לחיים מוסיקליים טיפח את שמיעתו המוסיקלית ולאט לאט גרם לו להתאהב בכלי עד שלא הפסיק לענג את יושבי הבית בנגינתו הבלתי פוסקת. בעזרת ראש פתוח ואמונה ביכולתו של התלמיד ובעזרת גמישות מחשבתית ומציאת כל מיני דרכים להוציא מהילד את כישרונו, ולא פחות חשוב, בעזרת עקשנות מבורכת של ההורים שידעו את נפשו המוסיקלית של ילדם פרחה המוסיקליות של הילד. הקשר המוסיקלי בין המורה לתלמיד נמשך כ 7 שנים עד לגיוסו לצה"ל. הוא ניגן באופן שוטף וקולח ללא הפסקה מתוך אהבה אמיתית לנגינה ולמוסיקה ואף הפליא בשירה כליווי. וכל זה תאמינו או לא בלי שידע לקרוא אפילו תו אחד. ולו התעקש המורה החדש על הדרכים המקובלות בעולם הפסנתר הרי שהיה מפסיד את התלמיד והתלמיד היה ככל הנראה מפסיד את הפסנתר.

לא כל מורה יכול להיות גמיש במחשבתו. לפעמים המורים בהעריכם את המוסיקה גבוהה גבוהה, לא מוכנים להוריד מכבודה ולהתאימה לתלמיד. גישה נוקשה זו טובה אולי למסלול המצוינות בשיעורי הנגינה של יוהאן סבאסטיאן באך שלא יכול היה לסבול בינוניות. מאז התפתח החינוך המוסיקלי, והגישות השונות תמכו בהפצת המוסיקה לכל עבר בכל הרמות. גם מסלול למצוינים, אך גם מוסיקה לכל דורש ובכל רמה, ובגישה זו אני תומך.
בעיני המורה הטוב הוא זה שיכול "להגיע לכמה שיותר תלמידים" וזה קשה, הרי כל אחד נפשו, אופיו, רצונותיו, שיגעונותיו, יכולתו וכישרונו. ולא תמיד המורה יכול, מוכן או רוצה לשנות טיפה את הדרך להפוך אותה למעניינת יותר ומושכת בעיני התלמיד. אך מה לעשות? זהו טיבו של הלימוד חיפוש תמידי אחרי נפשו המוסיקלית של התלמיד ומשמצאת אותה, אין גבול לשמחה של כל הצדדים. בעיניכם הורים המורה הטוב הוא זה שמגיע אל ילדיכם זוכה בהערכתו. לפעמים זה לוקח זמן אבל כל עוד ילדכם מעוניין ללמוד ויש באפשרותכם , פיתחו בפניו את המתנה הזו שהיא מתנה לחיים.

רוצים ללמוד אצלנו? מלאו את הפרטים הבאים
דילוג לתוכן